2014. március 17., hétfő

Böjt és bűnbánat


Mivel Krisztus halála és feltámadása egész életünk alapvető misztériuma, számomra úgy tűnik, hogy évente próbálnunk kell mélyebbre hatolni a halál és a feltámadás lelki folyamata által. Ha nem növekszünk, akkor egy helyben állunk. Ha nem vagyunk jobbak, mint múlt évben, valószínűleg rosszabbak vagyunk. Gyakran kérjük a liturgikus litániákban, hogy hadd tölthessük életünk hátra levő részét békében és bűnbánatban. Ha a bűnbánatunk mélységes, akkor a béke lesz gyümölcse.

Már valószínűleg sokat hallottunk a bűnbánatról, de az emlékeztetések mindig hasznosnak lehetnek, mivel hamar elfelejtjük azt, amit hallunk. Ennek ellenére, amit hallunk róla, nem elegendő, és az sem, ha pusztán a templomban imádkozunk érte. Az már elegendő, ha megtesszük, de legtöbbünk itt rontja el. A szónak el kell mélyülni szívünkben, ha az a célunk, hogy a bűnbánat kipróbált és a gyakorlatban is gyümölcshozó legyen. Ahogy szegény Máté, kopt szerzetes mondja, „Amit a fül hall, az elme elfelejti; de amit a szív hall, az idő ki nem törli.”

Egyfajta ellentmondás övezi a böjti időszakot. Némelyek egy olyan időként tekintenek rá, amelyben bátorítást nyernek ahhoz, hogy „úgy megtisztítsák cselekedetieket”, ahogy az év többi részén képtelenek lettek volna. Mások megijednek, mert azt hiszik, hogy ez egy olyan időszak, amelyben képmutató és gyakran értelmetlen önmegtagadást kell végezni, egy időszak, melyben tolerálni kell az önostorozást és a sötét kinézetet egészen addig, amíg a Húsvét fénye el nem jön. Megint mások felismerik az értékét, de fennakadnak a liturgikus nagyzoláson, és csodálkoznak, hogy miért éneklünk egyik nap arról, hogy megszabadultunk a bűntől és a másik nap a szomorúságról meg az elítéltségről, majd következőleg pedig ismét panaszkodunk és sírunk. Aztán pedig vannak olyanok, akik teljes szívvel mondják a bűnbánati imádságokat és az egész liturgikus időszak imáit, de szemmel láthatóan nem látják a kapcsolatot ezen dolog és életük valós megváltoztatása között.

Te hova tudnád beilleszteni magad? Ez valószínűleg az első felfedezendő válasz a lelki készületben, amely elvezet bennünket Urunk Jézus Krisztus húsvéti misztériumához. Már mondtam, de valószínű, hogy még mondani fogom: a bűnbánat a változásról szól. Arról, hogy megváltoztatjuk a hozzáállásunkat és viselkedésünket, a gondolkodásmódunkat, a beszédünket, azt, hogy miként bánunk másokkal – mindezt egyre inkább Krisztus fejével, mint a sajátunkkal. Elmehetsz a templomba és mondhatod, hogy „Jaj nekem! Bűnös vagyok.” ahányszor csak akarod, de ha nem teszel ellene semmit, akkor elkezdesz nagyon balgán kinézni.

Eszerint a bűnbánati törekvés egyfajta aszketizmus, amely igyekszik megtenni a szükséges változtatásokat a „meg-nem-váltott” gondolati és viselkedési szokásainkkal kapcsolatban, annak a kedvéért, hogy még jobban képesek legyünk teljes szívvel Isten kegyelmére válaszolni. Nos, mielőtt még ez a szó eléd varázsolna egy csapat lesoványodott, kialvatlan, levert önostorozó férfit, lássuk szegény Máté meghatározását: „Az aszketizmus egy pozitív lelki tevékenység, amely ellene szegül a negatív tevékenységnek. Egy olyan erénygyakorlat, amely gyökerestül tépi ki a bűnöket és a gonosz szokásokat.” Ha a bűnbánat egy változási folyamat, akkor az aszketizmus az eszköz, amely által a folyamat eléri célját. A bűnbánat célja éppen az, ami a keresztény élet célja is egyben. Abban az esetben, ha kevés hittant tanultál vagy túl sok évnyi „sablonos kereszténység” eltompította a célirányultságod, elmondom: megistenülés, (vagy istenné válás, teózis), azaz az életed minden dimenziójának teljes átalakítása a kegyelem, a hit és különösen a szeretet által, amely mind az Isten szeretetét jelenti és mind a te szereteted Isten iránt. „Isten emberré lett, hogy az emberek Istenné lehessenek,” ahogy a sivatagi atyák szerették mondani, ezzel kifejezve azt, hogy a kegyelem által Isten élete a mi életünkké válik. Egy bátor kifejezése annak, hogy mit jelent teljesen és igazán Krisztus Testének tagja lenni.

Isten kegyelmének ajándéka, amelyet már megkaptunk, s amely már eddig is elkezdte bennünk Isten igen nagy és becses ígéreteit (2Pét 1,4) beteljesíteni, annyira a tudatunk felett áll, hogy sokan meg se próbálnak mélyebbre hatolni. Azt hiszik, hogy ezek az ígéretek szó szerint túl jók ahhoz, hogy igazak legyenek, és ezért tekintetüket túlságosan alacsonyra helyezik, ezzel egy érthetőbb és kényelmesen középszerű álláspontra jutva. De ez nem a Krisztusban való mélységes élet. Az emberek elkezdenek más vallások után keresgélni, mert az Egyház alkalmatlannak tűnik, de bárki, aki ezen gondolkodik, bizonyosan túl keveset tud arról, hogy mi igazából a kereszténység, mit jelent, és mit ígér.

Hol van hát ebben az egészben a bűnbánat? Megbánni bűneinket azt jelenti, hogy felismerjük mennyire szeret bennünket az Isten és rájövünk arra, hogy mi mennyire kevéssé szeretjük Őt és azokat a személyeket, akik az Ő képmására lettek teremtve. Ha valaha volt már ilyen döbbenetes „igazságpillanatod”, amelyben hirtelen rájöttél a bűneid mélységes súlyára és Isten irgalmas szeretetére, nem kell, hogy elmondja neked bárki, hogy a bűnbánat változtatást követel és a hála az erő, amely az egész mögött leledzik. Erre ráébredve úgy döntünk, hogy egy őszinte elhatározást teszünk, amelyet gyakorlati cselekedetekben is kifejezünk: hogy visszatérünk a szeretethez a Szeretetért, hogy megtörjük bűnös szokásaink sorát és erényes szokásokra törekszünk, és megtanulunk megbocsátani, mert az Atya is megbocsát.

Ezek a tettek minden embernél és minden helyzetben változók. Mindannyiunknak meg kell vizsgálnunk életünk azon területeit, amelyekben a szeretetre való képtelenség a legsúlyosabb, és ott kell kezdenünk a változtatást. Ha imában magadba nézel őszinteséggel, hangsúlyozom valódi őszinteséggel – minden könnyed vallásos látszaton túl – tudni fogod, hogy mit kell megváltoztatni, azaz, hogy hogyan bánd meg bűneidet. Ha a böjtölés az, amely előidézi a szükséges változást, akkor böjtölj, ha az imádság, akkor imádkozz; ha az, hogy a megszokott napirendedtől eltérően időt kell szakítanod, hogy jót tégy másokkal, akkor tedd meg azt. A változás komoly és alapos kell, hogy legyen, és ehhez fegyelemre és erőkifejtésre van szükség. Az egész alapja, hogy szükségünk van arra, hogy egy hálás válaszként Isten irántunk való túlcsorduló szeretetére jobbak legyünk. A lelki életünk célja, hogy olyanok legyünk „mint Ő”, és hogy úgy lássuk „Őt, amint van. És mindenki, aki így remél benne, megszentelődik, ahogyan szent ő is.” (1Ján 3,2-3). A megtisztulás, amely a szeretetben való növekvés, nem ér véget, amikor a Nagyböjt véget ér. Semmi haszna sincs, hogy Nagyböjt végén ezt mondjuk megkönnyebbüléssel: „Tessék, megcsináltam, mindent megtettem, ami elő volt írva. Most ide a sonkát és a sajtot és ne zavarjatok az önmegtagadással egy évig.”

A Nagyböjt nem az önostorozásról szól, és a Húsvét pedig nem az önelkényeztetésről. Sem nem szól a böjt pusztán az önmegtagadásról, és a Húsvét sem pusztán arról, hogy elénekeljük, hogy „Krisztus feltámadt!”. Mindkettő alapvetően a megistenülésről szól: belsőleg ez a misztikus és szentségi élet dimenzióiban kerül kifejezésre; és külsőleg úgy, hogy eltávolodsz az énközpontúságtól és a más-központúságtól, az önmagadban való elmerüléstől (még akkor is, ha a lelki fejlődésre irányítjuk tekintetünket); így építve fel önfeledten Krisztus testét a világban. A bűnbánat hozta változást folytonosan Krisztusra, mint Kősziklára kell építeni. Lásd be, hogy a bűnbánat változás, hogy a változás szeretni tanulás, hogy a szeretni tanulás átalakulás, hogy az átalakulás istenivé válás, hogy az istenivé válás megistenülés, és hogy a megistenülés nem más, mint elmerülni az isteni élet és öröm misztériumában, amely az örökkévalóságba nyúlik. Így tesz bennünket a bűnbánat az Istenben való teljes élet útjára.

Tartsd bűnbánatot! Örvendj! Ne légy oly mélabús; Isten szeret! Kezdd el úgy élni a hitedet, mint egy jelentőségteljes és bensőséges kapcsolat Istennel, aki a Szeretet, és a bűnbánatod éppen olyan könnyen fog menni mint az örvendezésed. Változni akarsz majd, mert szeretnél örömet okozni Annak, aki mindhalálig szeretett téged, és akinek szeretete lesz majd az örök életed.

Forrás: Istenről, vallásról, életről, emberről - http://whohaventseen.wordpress.com/2014/03/11/bojt-bunbanat/





Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése