2011. december 14., szerda

A lélek sötét éjszakája


Keresztes Szent János
Keresztes Szent János élete és hivatása

Keresztes Szent János nagy realizmussal ír életéről és saját magáról. Írásai teljes lénye alkotásai, nem az értelem egyszerű produktuma vagy az érzékenység valamiféle kitörései. Meg kell tehát ismerni élete történetét, azt az életet, amelyet egy pontosan meghatározható hivatás irányított; ez a hivatás határozza meg tapasztalatait, élményeit és egész gondolatvilágát. Életét és hivatását a személyes kegyelem, a történelmi és társadalmi környezet táplálja.

I. Élete

Írásainak lényeges részét élete formálja. Meg kell tehát ismernünk életrajzát. Az életrajz segít abban, hogy tanítását elhelyezzük a történelmi összefüggésben, személyes élményeit pedig reális életében. Bizonyos elméleti axiómáit sokkal árnyaltabban látjuk élete és gyakorlata tükrében. Keresztes Szent János tanítását az elmúlt négy évszázadban oly sokszor félremagyarázták, egyszerűen azért, mert tanítását személye és élete ismerete nélkül próbálták értelmezni. Nem írt önéletrajzi műveket, amelyekben elmesélné életét, hivatását, lelki fejlődését. Művei azonban mégis elárulnak valamit személyisége titkából, élményeiből, mintha csak életrajzi vonatkozásúak lennének.

Itt most nem követhetjük életpályája minden mozzanatát, belső és külső életútjának alakulását. Mindössze néhány jelzésre szorítkozunk. 49 éves életútján (1542-1591) magától értetődően három nagy szakaszt különböztethetünk meg; ezek életének és hivatásának megfelelő időszakai: világi, karmelita, sarutlan karmelita.

1. Világi: 21 év (1542-1563)
1542: az avilai tartományban fekvő Fontiveros faluban született. Apja Gonzalo de Yepes, anyja Catalina Alvarez. Szegény takácsmesterek. A három testvér között -- Francisco, Luis – Juan az utolsó. Születése után nemsokára meghal az apa és Luis.
1551: megérkezik Medina del Campo városba (Valladolid tart.), itt keresi megélhetését és tanulási lehetőséget. 13 évet él ebben a városban, és ezek az évek meghatározzák egész további emberi és vallási fejlődését. Szembetűnő mozzanatok: mély lelki élet (sokat látogatja a templomokat), szolgálja a kórházban fekvő betegeket, humanista tanulmányokat folytat a jezsuiták kollégiumában.

2. Karmelita: 5 évig (1563-1568)
1563: Medina del Campo városban belép a karmeliták noviciátusába, keresi kontemplatív és máriás lelkiségének megvalósulását. 1564-ben fogadalmat tesz a Rend és önmaga teljes megelégedésére.
1564: Salamancában megkezdi filozófiai és teológiai tanulmányait.
1567-ben, nyáron, visszatér Medinába, itt mutatja be családja jelenlétében első miséjét. Találkozik Jézusról nevezett Terézzel, és bevallja neki: válságban van, szeretne átlépni a kartauziakhoz. Teréz meggyőzi, várjon még egy évet Salamancában, amíg házat talál, hogy ott megkezdhesse a reformált karmelita életet.

3. Sarutlan karmelita: 23 évig (1568-1591)
1568: az avilai tartományban fekvő kis Duruelo faluban megkezdi másik két társával a reformált karmelita életet. Elmélyült imaélet, némi apostoli szolgálat a környéken, kemény vezeklés.
1569-ben újoncmester, a karmelita reform első újoncmestere.
1570-ben megszervezi a noviciátust Pastránában (Guadalajara).
1571-ben az első, Alcalában létrehozott kollégium (tanulmányi ház) rektora.
1572: Szent Teréz kérésére az avilai Encarnación (Megtestesülés) kolostor gyóntatója, itt marad öt évig: nagy gyakorlatot szerez a lelki vezetésben.
1577: erőszakkal Toledóba viszik, és a ,,sarus karmeliták'' 1578. augusztusáig itt tartják börtönben kilenc hónapon át. Joghatósági kérdések miatt a sarus karmeliták lázadónak, megátalkodottnak tartják és igen keményen bánnak el vele. Kilenc hónapos fizikai, lelki és erkölcsi szenvedés, ugyanakkor intenzív misztikus élmények ideje. Itt írja: A szellemi páros ének, Románcok, A forrás ... Aug. 15. után lefeszítve egy ablak rácsát megszökik.
1578-ban a Calvario kolostor elöljárója (Beashoz közel, Jaén).
1579-ben megalapítja a baezai kollégiumot és rektora lesz.
1582: Granada: írói munkásságának ideje. Az andalúziai tartomány tartományi elöljárója, ismét perjel. Itt írja meg minden nagy munkáját és fejezi is be. Tevékeny apostoli munkát folytat, a  tartomány nagy szervezője.
1588: Segoviában a rendi közösség perjele és elsô általános tanácsos. Apostoli munka, építkezés, rendi szervezés. Nem ír több könyvet. Ellentétbe kerül Nicolao Doria új rendfőnökkel annak  bizonyos, nem Szent Teréz szellemét tükröző rendelkezései miatt.
1591: Általános rendi nagygyűlés Madridban, júniusban. Megfosztják minden hivatalától, rosszul bánnak vele, megrágalmazzák. Először azt a parancsot kapja, hogy induljon Mexikóba, aztán mégis Spanyolországban, Penuelában (Jaén) marad. Beteg. Szeptemberben gyógyulást keresve Ubedába érkezik. Itt hal meg 1591. dec. 14-én.
 
Egyéb fontos dátumok:
1593: testét átviszik Segoviába
1618: műveinek első kiadása
1675: X. Kelemen boldoggá avatja
1726: XIII. Benedek szentté avatja
1926: XI. Piusz egyházdoktorrá avatja
1952: a spanyol költők patrónusa

Koncentrált élet, de nem remeteségben vagy elvonultságban, amint egyesek gondolják. Soha nem akart elöljáró lenni, s mégis 23 éven át valamilyen elöljárói tisztséget kellett viselnie a terézi kármelben. A kármelen belüli és kívüli egész tevékenysége homogén, mindig szerzetesi hivatása értékei felé irányul. Társadalmi kapcsolatai szűkös voltát is ez a cél határozza meg.
Mégis ez a 23 év rendkívül gazdag jelentős eseményekben és tapasztalatokban. Erről bőségesen beszámoltak kortársai, életének tanúi.

II. Hivatása

Egyetlen hivatás indítja és irányítja egész életét; ezt fokozatosan fedezi fel és teszi teljessé. Egyetlen és sokoldalú hivatás: mint szemlélődő karmelita szeret, szenved, utazik, ír... Hivatásának különböző szakaszai egymás fölé helyezkednek el, nem helyettesítik egymást, mígnem kialakul teljes személyisége. A szerzetesi élet nem rontja le emberi tulajdonságait. Író-mivoltának későbbi felfedezése nem sodorja konfliktusba kontemplatív hivatásával. Mindazonáltal felfedezései gyakran történnek fájdalmas és kockázatos választások során.

1. Emberi hivatás
Kemény a gyermekkora, ez is meghatározó egész jellemére. Egyénisége világosan Medinában rajzolódik ki 9-21 éves kora között. Az előbb már említett három szempont világosan felismerhető: bensőséges lelki élet, a betegek szolgálata, tanulmányok.

2. Szerzetesi hivatás
21 éves korában lép be a Kármelbe. Tudatos választás volt. Otthagyja a tudomány világát, elutasít minden más meghívást: nem akar kórházlelkész lenni, nem más rendbe akar belépni. Nagy ínségben hagyja családját. A noviciátus légköre, környezete mindig sajátságos, ebben Keresztes Szent János jól érzi magát. A salamancai kollégiumban már más a helyzet: kevésbé szerzetesi, több az előadás és a tanulmány. Válságba kerül.

3. Szemlélődő hivatás
A válság új felfedezésre vezeti: mindenek előtt és mindenek fölött  szemlélődő akar lenni. Azonosítja magát a Rend eszményével, de nem  azzal, amit a szerzetesek élnek. Tetszik neki a Kármel, de nem tetszenek a karmeliták. Ebben a kritikus pillanatban találkozik  Szent Terézzel, aki meghódítja és arra készteti, hogy kezdje meg a reformot a férfiak között is. Itt találja meg végleges hivatását.

Avilai Szent Teréz és Keresztes Szent János
4. Irodalmi hivatás
Tíz évvel a reform megkezdése után, a toledói börtönben írja első verseit. Ebben az időben misztikus tapasztalata már eléggé beérett: megtapasztalta a karmelita életet, hosszú tanulmányokat folytatott és sokat elmélkedett, kiforrott nevelő és lelkivezető. Írói hivatása mintegy megkoronázása a terézi kármelben szerzett tapasztalatainak, élményeinek és tevékenységének. Ez az irodalmi hivatás nem vált ki benne konfliktushelyzetet, nem sodorja ellentétbe környezetével, mivel nem független ,,profi'' tevékenységet folytat, hanem kontemplatív apostolságának és saját élményeinek része lesz. Ezek az egymást követő szakaszok teljes összhangot alkotnak Keresztes Szent János gazdag egyéniségében. Ez a titokzatos belső egység tükröződik életében és írásaiban. Műveit olvasva mindig vissza kell térni ezekre az emberi és szerzetesi értékekre.




További ajánlott irodalom:




Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése